
ARBEIDSTILSYNETS KAMP MOT USERIØSE AKTØRER
Den 2. juni2025 presenterte Arbeids- og inkluderingsdepartementet lov om endringer i arbeidsmiljøloven for Arbeidstilsynets virkemidler. Lovarbeidet er en oppfølging av Prop. 80 L (2024–2025). Lovendringen vil nødvendiggjøre atarbeidsgiver og andre aktører har gode interne retningslinjer og er bevisste rundt sine rutiner for etterlevelse av pliktene i arbeidsmiljøloven. I denne artikkelen redegjør vi for de sentrale temaer som behandles i lovendringen.
Informasjonsinnhenting
Lovendringener primært rettet mot å motvirke kriminalitet i arbeidslivet og vil gi Arbeidstilsynet mer effektive virkemidler i møte med useriøse og/eller kriminelle aktører. Deler av lovendringen går på at Arbeidstilsynet skal få økt tilgang på informasjon, herunder tilgang til såkalte tredjepartsopplysninger. Blant annet skal Arbeidstilsynet på nærmere vilkår kunne innhente opplysninger fra andre virksomheter enn den det føres tilsyn med, eksempelvis tilsynsobjektets leverandører eller kunder.
Bevissikring
Videre vil Arbeidstilsynet på nærmere vilkår kunne foreta bevissikring uten tilsynsobjektets samtykke i den nye § 18-13 i arbeidsmiljøloven. I forlengelsen av dette, følger det at tilsynsmyndigheten kan få rettens kjennelse på å sikre bevis. Det oppstilles et krav til alminnelig sannsynlighetsovervekt for at tilsynsobjektet har overtrådt nærmere bestemte plikter oppstilt i lovens §18-6.
Overtredelsesgebyr
Reglene om overtredelsesgebyr foreslås skjerpet ved at foreldelsesfristen vil utvides fra to til fem år. Dersom det under tilsynet oppdages klart konstaterbare overtredelser kan Arbeidstilsynet dessuten ilegge overtredelsesgebyr på stedet for å sikre en mer effektiv sanksjonsmekanisme mot tilsynsobjektet. Skyldkravet for ileggelse av overtredelsesgebyr til fysiske personer etter den nye § 18-10a i arbeidsmiljøloven er grovt uaktsomt eller forsettlig overtredelse av nærmere bestemte plikter i arbeidsmiljøloven.
Politibistand
I den nye arbeidsmiljøloven § 18-12 vil det også skape et klarere rettslig grunnlag for Arbeidstilsynets adgang til å la seg bistå av politiet, sammenlignet med tidligere rettstilstand. Bistandsadgangen vil eksempelvis kunne være aktuell ved gjennomføring av stansingsvedtak eller sikring av at Arbeidstilsynet får nødvendig tilgang til virksomhetens lokaler. Slik politibistand kan kun brukes der dette anses nødvendig. For ordensskyld presiseres det i denne nye bestemmelsen at politiet kan anvende makt i den grad dette er nødvendig og forsvarlig.
Vi i Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner AS har bred kompetanse innen forarbeidsrett og bistår gjerne deg som arbeidsgiver med å forberede deg i møte med den utvidede kompetansen Arbeidstilsynet vil få. Vi bistår gjerne med å sikre en god etterlevelse av pliktene foreskrevet i arbeidsmiljøloven og tilhørende regelverk. Ta gjerne kontakt med vår arbeidsrettsavdeling for en uforpliktende prat.