
REGISTERET OVER REELLE RETTIGHETSHAVERE
Vår anbefaling er å gå i gang med slik registrering så fort som mulig for å være forberedt innen fristen. Husk at registreringsplikten omfatter både de som har og de som ikke har reelle rettighetshavere.
Vi bistår gjerne med registreringen på en enkel og effektiv måte.
Nedenfor redegjør vi nærmere for innholdet og kravene i lov om register over reelle rettighetshavere:
1. Hvem er «reelle rettighetshavere»?
Med reell rettighetshaver menes den konkrete fysiske personen som enten er den ultimate eier av eller den som i siste instans kontrollerer en juridisk person, enhet eller sammenslutning. Med dette omfattes alle norske selskaper (aksjeselskaper (AS), allmennaksjeselskaper (ASA), ansvarlige selskaper (ANS, DA, KS)), med følgende viktige unntak:
- Børsnoterte selskaper
- Verdipapirfond
- Stiftelser
- Foreninger uten regnskapsplikt
- Norsk utenlandsk foretak (NUF)
Ikke enhver fysisk person vil regnes som reell rettighetshaver; reglene får kun anvendelse for den som eier eller kontrollerer mer enn 25 % av virksomheten eller stemmerettighetene i virksomheten, alternativt den som har rett til å utpeke eller avsette over halvparten av virksomhetens styremedlemmer. I tillegg omfattes de som har innflytelse eller kontroll på annen måte, eksempelvis i kraft av aksjonæravtale.
Vær også oppmerksom på at det er regler om registrering og rapportering av reelle rettighetshavere både i lov om register over reelle rettighetshavere og i lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Til tross for at begrepet “reelle rettighetshavere” benyttes i begge regelverk, er det under disse regelverkene forskjellige krav til når en person anses for å være “reell rettighetshaver”. For nærmere veiledning har Brønnøysundregistrene redegjort for forskjellene her: https://www.brreg.no/reelle-rettighetshavere/to-lover-to-nesten-like-kriteriesett/
Foruten direkte eierskap omfattes også indirekte eierskap, typisk gjennom en holdingstruktur eller konsernforhold. Forutsetningen her er likevel at den fysiske personen eier eller kontrollerer mer enn 50 % av den mellomliggende virksomheten eller stemmerettighetene i den mellomliggende virksomheten. Videre må denne mellomliggende virksomheten ha direkte kontroll over sitt datterselskap, enten gjennom eierskap, gjennom stemmerettigheter, eller rett til å utpeke eller avsette over halvparten av virksomhetens styremedlemmer.
2. Hvilke opplysninger skal registreres?
Registreringspliktige virksomheter vil ha en plikt til å utføre alle rimelige forsøk på å identifisere hvilke personer som er de reelle rettighetshaverne i virksomheten, uavhengig av om disse er norske eller utenlandske. Ledelsen i den registreringspliktige virksomheten vil ha plikt til å registrere personopplysninger om virksomhetens reelle rettighetshavere, herunder navn, fødselsnummer eller D-nummer, bostedsland, statsborgerskap, og eventuelt organisasjonsnummer ved indirekte eierskap.
For større virksomheter med relativt mange eiere vil det undertiden ikke være noen som har eierskap eller kontroll som overstiger 25 % i virksomheten. I slike tilfeller plikter virksomheten å melde fra om det til Brønnøysundregisteret.
Husk som nevnt at man også skal registrere opplysninger om at det ikke finnes reelle rettighetshavere, dersom det er tilfellet.
3. Når skal opplysningene registreres?
Registreringspliktige virksomheter vil ha en plikt til å registrere seg i Register over reelle rettighetshavere innen 31. juli 2025. Registreringen gjøres i skjema RRH-0100 i Altinn.
Manglende registrering innen fristen vil utløse en daglig tvangsmulkt for selskapet. Om registrering ikke er foretatt etter åtte uker med tvangsmulkt, vil pålegg om registrering og vedtak om tvangsmulkt også ilegges virksomhetens ledelse, herunder styremedlem og daglig leder, med solidarisk ansvar.
Forsømmelse av innhenting av de ovennevnte opplysninger eller forsettlig feilregistrering vil også kunne medføre straff i form av bot eller fengsel i inntil ett år for virksomhetens ledelse.
Når det identifiseres nye reelle rettighetshavere, eller det skjer andre endringer som gjør at de registrerte opplysningene ikke stemmer, skal registrerte opplysninger oppdateres uten opphold og senest innen 14 dager.